زندگي نامه حضرت فاطمه زهرا (س)

زندگينامه بانو فاطمه زهرا(س)2
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

زندگينامه بانو فاطمه زهرا(س)2

 فاطمه بنت محمد (۶۱۵ م. در مکّه - ۶۳۲ م. در مدینه) دختر محمد و خدیجه، همسر علی بن ابی‌طالب و مادر حسن ابن علی و حسین ابن علی سه امام نخست شیعه و یکی از پنج عضو آل عبا است. او از شخصیت‌های بسیار محترم برای تمامی مسلمانان (به‌ویژه شیعیان) است.او نقش مهمی در رویداد مباهله داشت.برخلاف منابع مذهبی بسیاری که در مورد فاطمه وجود دارد، گزارش‌های خالص تاریخی زیادی در مورد زندگی او وجود ندارد. اطلاعات خالص تاریخی در مورد فاطمه بسیار اندک می‌باشند و بیشتر گزارش‌ها تنها برگ‌هایی نامهم از زندگی وی را پوشش می‌دهد. منابع اهل سنت بر روی شخصیت فاطمه، به عنوان بانوی پرهیزکار با ایمان تأکید می‌کنند. این منابع به‌خصوص در مورد فاطمه به عنوان دختر پیامبر مسلمانان، زندگی زاهدانه او، و شخصیت او به عنوان الگوی تقوا تأکید دارند. وی یکی ازچهارده معصوم در نزد شیعیان دوازده‌امامی است.



طبقه بندی: زندگی‌نامه بانو فاطمه زهرا(س)1، زندگينامه بانو فاطمه زهرا(س)2، ، |
برچسب ها: زندگينامه بانو فاطمه زهرا(س)"زندگي نامه"سرگذشت زندگي"،


نام، لقب و کنیه بانوفاطمه زهرا(س)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

نام، لقب و کنیه بانوفاطمه زهرا(س)

 

فاطمه وصفی است از مصدر فطم؛ و فطم در لغت عرب به معنی بریدن، قطع کردن و جدا شدن آمده‌است. این صیغه که بر وزن فاعل معنی مفعولی می‌دهد، به معنی بریده و جدا شده‌است.

الخطیب البغدادی و ابن حجر الهیتمی در الصواعق المحرقة آورده‌اند: «خداوند او را فاطمه نامید چراکه خداوند او و دوستارانش را از آتش جهنم قطع کرده است.»همین‌طور دیلمی است که در سنن الأقوال والأفعال از أبی هریرة می‌آورد: «به درستی که فاطمه نامیده شد چراکه خداوند او و دوستدارانش را از آتش جهنم قطع کرده است.».اما محب الدین الطبری در ذخائر العقبی به جای دوستداران، فرزندانش را می‌آورد و می‌گوید: خداوند او و فرزندانش را از آتش جهنم قطع کرده است.



طبقه بندی: نام، لقب و کنیه بانوفاطمه زهرا(س)، ، |
برچسب ها: نام، لقب و کنیه بانوفاطمه زهرا(س)"القاب"لقب"كنيه"نام"،


فقر و تنگدستی در سال‌های آغازین ازدواج
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

فقر و تنگدستی در سال‌های آغازین ازدواج

دلیلی وجود ندارد که احادیث در مورد فقر فاطمه و علی را رد کرد. اما این فقط مربوط به سالهای اول ازدواج آنها بود. یعنی دوره‌ای که بسیاری از اعضای جامعه مسلمانان به مانند علی و فاطمه فقیر بودند. تنها پس از فتح خیبر بود که دوران فقر این زوج تمام شد. زیرا آنها توانستند بعنوان یکی از مسلمانان نمونه، سهمی از محصولات این واحه ثروتمند دریافت نمایند. به گفته کارن رافل استقامت فاطمه در برابر تنگدستی الگویی برای شیعیان است تا با ایمان به خدا به رویارویی با رنج‌های زندگی بپردازند.

 



طبقه بندی: فقر و تنگدستی در سال‌های آغازین ازدواج، ، |
برچسب ها: فقر و تنگدستی در سال‌های آغازین ازدواج،


زندگی زناشویی با علی(ع)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

زندگی زناشویی با علی(ع)

 

رابطه زناشویی علی و فاطمه رابطه ویژه‌ای بود و تک همسری علی تا پایان عمر فاطمه نشانه‌ای بر این امر است. منابع اهل سنّت این کنجکاوی را -که چرا علی تک همسری را در زندگی با فاطمه اختیار کرده- با حدیثی توضیح می‌دهند که در آن علی از دختر ابو جهل خواستگاری می‌کند ولی پیامبر به او این اجازه را به این دلیل که باعث ناراحتی فاطمه می‌شود نمی‌دهد. به نوشته ایرانیکا بنوهشام ابن المغربه از قبیله قریش به علی پیشنهاد کرد تا با یکی از دخترانش ازدواج نماید. علی پیشنهاد را رد نکرد ولی هنگامی که خبر به محمد رسید محمد به دفاع از فاطمه پرداخت و گفت «فاطمه پاره تن من است» و «هرکس فاطمه را بیازارد مرا آزرده‌است». به نظر می‌رسد که همزمان علی از جُوَیر، دختر ابوجهل، خواستگاری کرده‌بود. در این هنگام محمد در بالای منبر اعلام کرد که او تنها در صورت طلاق دادن فاطمه می‌تواند با دختر ابوجهل ازدواج کند.

براي خواندن ادامه مطلب به ادامه مطلب برويد



طبقه بندی: زندگی زناشویی با علی، ، | | ادامه مطلب...
برچسب ها: زندگی زناشویی با علی(ع)"زندگي شخصي"زناشويي"زندگي"،


ازدواج بانو فاطمه زهرا(س)با حضرت علي(ع)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

ازدواج بانو فاطمه زهرا(س)با حضرت علي(ع)

عمر و ابوبکر خواستار ازدواج با فاطمه بودند، اما محمد پیشنهاد ازدواج آن‌ها را نپذیرفت و گفت که «امر او با خدا است». علی به سبب فقرش جرأت پاپیش گذاشتن نداشت و این محمد بود که کار را بر علی آسان نمود. محمد به او گفت که علی صاحب زرهی است که اگر آن را بفروشد می‌تواند پول کافی برای مهر فاطمه تهیه نماید. علی با فروش زره و وسایلی دیگر و شتر یا میش حدود ۴۸۰ درهم فراهم نمود که مبلغ خیلی معمولی بود. به توصیه محمد یک سوم تا دو سوم مبلغ خرج عطریات شد و بقیه صرف خرید ضروریات منزل گردید. آنگاه محمد فاطمه را از قولی که به علی داده بود آگاه نمود. بگفته ابن سعد، فاطمه چیزی نگفت و محمد این را نشانه رضا دانست.برخی نویسندگان شیعه مانند شیخ طوسی گفته‌اند که وقتی علی فاطمه را از محمد خواستگاری کرد، محمد به او گفت قبل از تو نیز چند نفر این تقاضا را داشتند؛ ولی هر گاه من به فاطمه می‌گفتم اظهار بی میلی می‌کرد، چند لحظه صبر کن تا من نزد او بروم و برگردم. سپس خواستگاری علی را به گوش فاطمه رسانید. فاطمه ساکت ماند و صورتش را برنگرداند و محمد کراهتی در چهره اش ندید و به همین دلیل آن را دلیل بر رضا دانست.واگلیری می‌گوید مطابق سایر منابع فاطمه اعتراض می‌کند و محمد مجبور می‌شود که دخترش را اینگونه راضی کند که علی کسی است که از فضل و خویشاوندی و اسلام او آگاهی دارد و او اولین کسی بوده‌است که اسلام آورده‌است.دنیس صوفی روایت گلایه فاطمه در ازدواج با علی (و به دنبال آن برشمردن صفات خوب علی از جانب محمد) را در زمره روایت‌های مناقشه برانگیزی می‌داند که مقصود آشکار آن استخراج مدح برای علی است. علی مسکنی نه چندان دور از محمد برای فاطمه ساخت.اما فاطمه خانه‌ای نزدیکتر به پدر از علی خواست و به همین سبب یکی از اهالی مدینه بنام حارثه ابن النعمان خانه خود را به زوج جوان بخشید.



طبقه بندی: ازدواج بانو فاطمه زهرا(س)با حضرت علي(ع)، ، |
برچسب ها: ازدواج بانو فاطمه زهرا(س)با حضرت علي(ع)"پيوندخويشاوندي"امرخير"ازدواج،


کودکی و جوانی بانو فاطمه زهرا(س)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

کودکی و جوانی بانو فاطمه زهرا(س)

 

در تاریخ تولد فاطمه اختلاف نظر وجود دارد (بین ۵ سال پیش از آغاز پیامبری محمد یا ۲ سال پس از آن) اما نظر دیگر سال ۶۰۵ میلادی یا ۵ سال پیش از آغاز دعوت محمد است.هر چند در صورت درست بودن این تاریخ، سن ازدواج فاطمه بالاتر از ۱۸ سال نشان داده می‌شود که این امر در سرزمین عربستان در آن دوران، غیر معمول به نظر می‌رسد. منابع اهل تشیع زمان تولد او را دیرتر از این تاریخ و بین ۲ یا ۵ سال پس از وحی اولین آیه‌ها (بعثت) عنوان می‌کنند. ولی در صورت درستی این تفاسیر، سن خدیجه مادر او در هنگام تولد فاطمه، بالاتر از ۵۰ سال خواهد بود. فاطمه در بسیاری موارد، چهارمین فرزند دختر محمد، پس از زینب، رقیه و ام کلثوم شمرده می‌شود، به عقیده برخی از محققان شیعه، او تنها دختر محمد است.فاطمه تنها فرزند محمد بود که به اندازه‌ای عمر کرد که فرزندانی از خود باقی بگذارد.بعد از تولد فاطمه، خدیجه پرستاری از او را شخصاً به عهده گرفت این برخلاف سنت معمول آن زمان بود که مردم مکه فرزندان تازه به دنیا آمده خود را به دایه‌هایی از روستاها و بادیه نشینان اطراف می‌سپردند. او ایام جوانی را تحت حمایت والدین خود در مکه و در دورانی که قریش مشکلات و رنجهای زیادی برای پدرش بوجود آورده‌بودند، گذراند.



طبقه بندی: کودکی و جوانی بانو فاطمه زهرا(س)، ، |
برچسب ها: کودکی و جوانی بانو فاطمه زهرا(س)"دوران كودي و نوجواني"بچگي"كودكي"نوجواني"،


زندگی‌نامه بانو فاطمه زهرا(س)1
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

زندگی‌نامه بانو فاطمه زهرا(س)1

برخلاف منابع مذهبی بسیاری که در مورد فاطمه وجود دارد، گزارش‌های خالص تاریخی زیادی در مورد زندگی او وجود ندارد. اطلاعات خالص تاریخی در مورد فاطمه بسیار اندک می‌باشند و بیشتر گزارش‌ها تنها برگهایی نامهم از زندگی وی را پوشش می‌دهد.



طبقه بندی: زندگی‌نامه بانو فاطمه زهرا(س)1، ، |
برچسب ها: زندگی‌نامه بانو فاطمه زهرا(س)"زندگي نامه"اطلاعات،


رویدادخانه بانوفاطمه زهرا(س)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

رویدادخانه بانوفاطمه زهرا(س)

رویداد خانه فاطمه (به عربی:حَرق دار)، به روایاتی اشاره می‌کند که بر اساس آنها ابوبکر پس از انتخاب شدن به عنوان خلیفه مسلمانان به همراه عده‌ای از همراهان از جمله عمر به قصد گرفتن بیعت به خانه علی می‌رود و در آنجا با مقاومت علی و فاطمه روبرو می‌شود. بنا بر نوشته منابعی مانند یعقوبی و بلاذری عمر در این واقعه «تهدید» می‌کند که اگر اجازه ورود به او ندهند خانه را به آتش می‌کشد.بعقیده لارا وسیا وگلییری، حتی اگر به این داستان شاخ و برگ داده شده باشد و جزئیاتی ساختگی به آن افزوده شده باشد، این داستان دارای ریشه‌ای تاریخی است.

 
نام فاطمه زهرا بر روی مهر نماز

سید جعفر شهیدی، نویسنده شیعه، تهدید به آتش زدن را تأیید می‌کند. از نظر او با توجه به اینکه شیعیان یا دسته‌های سیاسی موافق آنها در سنین اول هجرت نیرویی نداشته‌اند، جعل روایات مربوط به این رویداد ناممکن می‌نماید. به علاوه او بیان می‌دارد که برخی از این روایات در نوشتارهای مغرب اسلامی (اندلس) هم آمده‌است. اما در مورد اینکه «آیا بازوی دختر پیغمبر را با تازیانه آزرده‌اند»، یا «می‌خواسته‌اند با زور بدرون خانه راه یابند و او که پشت در بوده‌است، صدمه دیده» می‌نویسد «در آن گیر و دارها ممکن است چنین حادثه‌هایی رخ داده باشد».

به گفتهٔ دنیس صوفی، روایتِ طبری از گفته ابو بکر در بستر وفات «کاش خانهٔ فاطمه را، اگر هم به قصد جنگ بسته بودند، برنگشوده بودم» به طور تلویحی به این معناست که خانه فاطمه ممکن بوده به زور باز شده باشد. به گفته مادلونگ شواهدی وجود دارد که خانه فاطمه مورد تفتیش قرار گرفت.



طبقه بندی: رویدادخانه بانوفاطمه زهرا(س)، ، |
برچسب ها: رویدادخانه بانوفاطمه زهرا(س)"رويداد خانه"خانه"مهرنماز"نام فاطمه بر روي مهر نماز"،


اختلافات مالی بانوفاطمه زهرا(س)با ابوبکر
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

اختلافات مالی بانوفاطمه زهرا(س)با ابوبکر

 

پس از وفات پیامبر اسلام، کشمکشی بین ابوبکر از یک طرف و فاطمه و عباس (عموی محمد) بر سر اموال محمد بوجود آمد. این اختلاف بر سر اموالی مانند فدک و سهمی از خیبر بود. فاطمه و عباس ادعای تملک و به ارث رسیدن این اموال را داشتند. اما از طرف دیگر ابوبکر از دادن این اموال به آنان سر باز زد با این استدلال که پیامبر به او گفته‌است که این اموال او به ارث نمی‌رسد و باید صرف صدقه شود. بررسی احادیث نشان می‌دهد که در طی دو مرحله فاطمه در این مورد با ابوبکر به جدال پرداخت که در مرحله اول عباس نیز در این اختلاف حضور داشت. بطور طبیعی موضع شیعیان بر این است که این اموال متعلق به فاطمه‌است و آنها توسط ابوبکر غصب شده‌است.سید جعفر شهیدی، از افراد غیر شیعه‌ای همچون ابن ابی الحدید و نقیب بصری یاد می‌کند که به نقل رویداد خطبه فدکیه پرداخته‌اند. او با این استدلال که این افراد (اهل سنت معتزلی) سودی از جعل این روایات نمی‌بردند رویداد دعوای حقوقی فدک را صحیح می‌داند.

براي خواندن ادامه مطلب به ادامه مطلب برويد



طبقه بندی: اختلافات مالی بانوفاطمه زهرا(س)با ابوبکر، ، | | ادامه مطلب...
برچسب ها: اختلافات مالی بانوفاطمه زهرا(س)با ابوبکر"اختلاف مالي" دنيس صوفي"مشكلات مالي با اوبكر،


فعالیت‌های اجتماعی بانوفاطمه زهرا(س)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

فعالیت‌های اجتماعی بانوفاطمه زهرا(س)

بنظر می‌رسد که فاطمه تنها در سه فعالیت سیاسی مهم حضور داشته اشت که هر سه در تمام منابع شیعه و سنی ثبت‌شده‌است هر چند به روایات متفاوت مشارکت‌داشته‌است. نپذیرفتن محافظت از ابوسفیان پس از فتح مکه، دفاع شهامت‌مندانه او از علی پس از وفات محمد و مخالفت با انتخاب ابوبکر به عنوان خلیفه و منازعات خشن با عمر، ادعای مالکیت وی بر اموال پدر و به چالش کشیدن ابوبکر بخصوص در مورد فدک و سهم خیبر که کلاً توسط ابوبکر پذیرفته نشد.بر خلاف زاهدان که امور دنیا را به کناری می‌نهند هم منابع تاریخی و هم منابع دینی مشارکت فعال فاطمه در منزل و در اجتماع را ثبت کرده‌اند. دانش حقوقی فاطمه و عدالتجویی او نشانه حضور وی در امور اجتماعی است.



طبقه بندی: فعالیت‌های اجتماعی بانوفاطمه زهرا(س)، ، |
برچسب ها: فعالیت‌های اجتماعی بانوفاطمه زهرا(س)"سه فعاليت سياسي"سياست"اجتماعي"،


فرزندان بانو فاطمه زهرا(س)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

فرزندان بانو فاطمه زهرا(س)

حسن مجتبی در سال دوم هجری/ ۶۲۵ میلادی زاده شده‌است که در این صورت ازدواج فاطمه نمی‌تواند بعد از غزوه بدر بوده باشد. یا به روایتی در نیمه رمضان سال سوم هجرت بوده‌است. فاطمه حسین را پنجاه روز پس از تولد حسن باردار شد و در اولین روزهای ماه شعبان بسال چهارم هجرت به دنیا آورد. در کنار این دو پسر و فرزند مرده به دنیا آمده محسن، فاطمه دو دختر به دنیا آورد که به نام دو تن از عمه‌هایشان زینب و ام کلثوم نامگذاری شدند.



طبقه بندی: فرزندان بانو فاطمه زهرا(س)، ، |
برچسب ها: فرزندان بانو فاطمه زهرا(س)"حسن مجتبی"حسن"محسن"زينب"ام كلثوم"،


تسبیحات بانوفاطمه زهرا(ُس)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

تسبیحات بانوفاطمه زهرا(ُس)

در سال های اول ازدواج علی پول کمی کسب می‌کرد. او از چاه آب می‌کشید و مزارع دیگران را آبیاری می‌کرد. فاطمه نیز خود خدمتکاری نداشت و خود غلات را با دست آسیاب می‌کرد و بر اثر کار دستانش تاول زده بود. روزی علی خبر دار می‌شود که پیامبر چند برده دریافت کرده‌است. علی فاطمه را می‌فرستد تا یکی از این برده‌ها را از پدرش دریافت نماید. فاطمه پیش پدر می‌رود اما در خود این را نمی‌بیند که چنین درخواستی نماید. سرانجام علی خود به همراه فاطمه راهی منزل پیامبر می‌شود، اما در خواست او از طرف پیامبر رد می‌شود. پیامبر به آنها گفت که «او نمی‌تواند اجازه دهد که اصحاب صفه از گرسنگی رنج بکشند» و «من باید برده‌ها را بفروشم و پول آنها را صرف کمک به آنها کنم». پیامبر در عوض تسبیحی که به تسبیح فاطمه زهرا معروف است را به زوج جوان می‌آموزد. گویند علی هیچگاه پیش از خواب، گفتن این تسبیح را ترک نمی‌کرد.جعفر صادق امام ششم شیعیان دربارهٔ تسبیح فاطمه زهرا گفته است: «چون به خوابگاه خود رفتی، سی و چهار بار الله اکبر، سی و سه بار الحمد لله و سی و سه بار سبحان الله بگو و آیة الکرسی و دو سوره معوذتین را با ده آیه اول سوره صافات و ده آیه از آخرش بخوان.



طبقه بندی: تسبیحات بانوفاطمه زهرا(ُس)، ، |
برچسب ها: تسبیحات بانوفاطمه زهرا(ُس)،


محل دفن احتمالي بانوفاطمه زهرا(س)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

محل دفن احتمالي بانوفاطمه زهرا(س)

تقریباً تمام منابع موافق هستند که فاطمه در قبرستان بقیع دفن شده‌است و به نوشته دانشنامه اسلامی بعضی منابع محل قبر را نیز مشخص می‌کنند. به نوشته این منابع محل دفن فاطمه درکنار مسجد رقیه (نام زنی که مسجد را بنا کرده‌است) در گوشه‌دار عقیل (برادر علی)، به فاصله هفت ذراع از خیابان است. اما طبق گفته سایر منابع بعد از دفن یا مدتی بعد از آن دیگر محل دفن نامعلوم بود. المسعودی می‌نویسد که مقبره‌ای وجود داشته‌است که در کتیبه موجود در آن مقبره نام فاطمه و سه نفر دیگر از خاندان علی به عنوان صاحبان مقبره نوشته شده بود (مسعودی تنها کسی است که چنین جزییاتی را بیان می‌کند. در این مقبره سه امام شیعه آرمیده اند و قبر دیگر امروزه به فاطمه بنت اسد منسوب است). المقدسی مقبره فاطمه را در فهرست مکانهایی قرار می‌دهد که در مورد آن اختلاف نظر وجود دارد اما محتمل است که فاطمه «فی الحجره» دفن شده باشد.



طبقه بندی: نمایی از قبرستان بقیع محل دفن احتمالی بانو فاطمه زهر(س)، محل دفن احتمالي بانوفاطمه زهرا(س)، ، |
برچسب ها: محل دفن احتمالي بانوفاطمه زهرا(س)"قبرستان بقيع"محل مقبره"،


تدفين بانوفاطمه زهرا(س)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

تدفين بانوفاطمه زهرا(س)

 

  به گفته ولیری، اکثریت منابع اولیه تدفین فاطمه را شبانه، مخفی و بدون حضور ابوبکر و عمر می‌دانند. اما نقل قول‌هایی نیز وجود دارد که ابوبکر در مراسم تدفین حضور داشته و نماز میت را او بر فاطمه خوانده‌است.

دنیس صوفی معتقد است به دلیل تواتر روایت‌های ناراحتی فاطمه از ابو بکر، به نظر می‌رسد مراسم کفن و دفن فاطمه به خواسته خود او در شب انجام شده تا ابو بکر به عنوان رئیس جامعه نتواند با مراسم تشییع او کاری داشته باشد.



طبقه بندی: تدفين بانوفاطمه زهرا(س)، ، |
برچسب ها: تدفين بانوفاطمه زهرا(س)"دفن"خانه ابدي"غسل"شبانه"،


درگذشت بانوفاطمه زهرا(س)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

درگذشت بانوفاطمه زهرا(س)

 

پس از حجة الوداع، محمد به فاطمه گفت که وی اولین نفر از خانواده‌اش است که پس از وفات به وی ملحق خواهد شد؛ محمد چند روز پس از آن درگذشت؛ فاطمه بسیار غم زده گشت و پس از مدتی درگذشت. بعضی منابع اولیه چنین می‌نماید که در پایان عمر، او با ابوبکر که تقاضای عیادت او را داشته‌است، آشتی می‌کند. اما اکثریت منابع چنین می‌نویسند که او تا پایان عمر، از ابوبکر عصبانی بود؛ به گفته دانشنامه اسلام فاطمه ۶ ماه پس از وفات پدرش درگذشت.بگفتهٔ قول غالب، وفات او در آرامش بود. او خودش را با کمک همسرش شستشو می‌دهد و در آرامش به استقبال وفات می‌رود. اما این در تضاد با روایتی است که در منابعی مانند یعقوبی آمده‌است. این منابع چنین می‌گویند که زنان قریش و همسران محمد به دیدن فاطمه می‌آیند. اما فاطمه به اسما بیوه جعفر ابن ابی طالب، می‌گوید که از ورود آنان جلوگیری کنند. زیرا فاطمه در وضع بسیار بدی بود و در اثر بیماری بسیار نحیف شده بود. به مانند سایر اتفاقات زندگی خصوصی فاطمه وفات او نیز در هاله‌ای از ابهام است.بروجردی، روحانی، شاهرودی و حسین خراسانی، روحانیان و مراجع شیعه، معتقدند که فاطمه در اثر صدمات و جراحات وارده که در حین رویداد خانه فاطمه اتفاق افتاد و منجر به شکستگی پهلو و سقط جنین وی گردید، کشته شده‌است. در عین حال این نویسندگان بر این نظر دارند که فاطمه بین ۷۵ تا ۹۵ روز پس از وفات محمد درگذشته‌است.



طبقه بندی: درگذشت بانوفاطمه زهرا(س)، ، |
برچسب ها: درگذشت بانوفاطمه زهرا(س)"وداع"حجة الوداع"سقط جنين،


بانوفاطمه زهرا(س)در باورهای عامیانه و افسانه‌ها ودر جبهه جنگ دفاع مقدس
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

بانوفاطمه زهرا(س)در باورهای عامیانه و افسانه‌ها ودر جبهه جنگ دفاع مقدس

برخلاف منابع تاریخی کمی که در مورد فاطمه در دسترس می‌باشد، درجه اهمیت فاطمه در باورهای عامه و داستان‌های موجود در جهان اسلام جالب توجه می‌باشد. به نوشته جین کالمارد در دانشنامه ایرانیکا، در اینگونه داستان‌ها معمولاً آنچه که وی قسمت‌های «ناخوشایند» می‌نامد (مانند کشمکش‌های وی با علی) محو می‌شود و در عوض مواردی که وی آن‌ها را «به سود» فاطمه می‌نامد (مانند شجاعت او در هنگام رویارویی در برابر ابوبکر در مورد فدک) بزرگ نشان داده می‌شود. به علاوه، این داستان‌ها انواع کرامات، معجزات، و حکایات در مورد تولد، نامزدی، ازدواج، بکارت، بارداری، مادری و قدرت فاطمه را به تفصیل شرح داده‌اند.

هانری کربن تناظری بین فاطمه در متون مذهبی و آناهیتا، الههٔ باروری و آب‌های روان در ایران باستان، مشاهده نموده‌است. ویلهلم ایلرز در مطالعاتش بر روی منابع شیعه، بر این ارتباط تأکید و اشاره می‌کند که در این منابع آب‌های بهشت و زمین و نمک، جزئی از مهریه فاطمه بوده‌است. همچنین در اعتقادات عوامانه فاطمه و در آئین‌هایی که به باروری مرتبط است با عناصری که سمبل باروری هستند در ارتباط می‌باشد، مانند رنگین کمان، گل یاسمن و انار.

در جبهه جنگ دفاع مقدس(رمزهاي عمليات)

در دوران جنگ ایران و عراق، «یافاطمه الزهرا علیها سلام» بعنوان رمز ۴ عملیات مختلف نیروهای ایرانی (عملیات فتح‌المبین در سال ۱۳۶۱،عملیات کربلای ۵ در سال ۱۳۶۵، عملیات والفجر ۸ در سال ۱۳۶۵، عملیات نصر ۷ در سال ۱۳۶۷)انتخاب گردیده بود. در کتاب خاکهای نرم کوشک (پیرامون زندگی عبدالحسین برونسی) خاطراتی از وی مبنی بر هدایت رزمندگان ایرانی در نبردهای سخت نقل شده‌است.

 



طبقه بندی: بانوفاطمه زهرا(س)در باورهای عامیانه و افسانه‌ها، ، |
برچسب ها: بانوفاطمه زهرا(س)در باورهای عامیانه و افسانه‌ها"عاميانه"اسطوره اي"باور"جنگ تحميلي"هشت سال دفاع مقدس"رمزهاي عمليات"،


بانوفاطمه زهرا(س)در منابع مذهبی
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

بانوفاطمه زهرا(س)در منابع مذهبی

منابع مذهبی در مورد فاطمه بسیار فراوان می‌باشد. فاطمه در منابع مذهبی از اعضای اهل بیت پیامبر مسلمانان شمرده می‌شود و یکی از پنج نفر موسوم به آل کسا (آل عبا) و از افرادی که وجود نورانی او هزاران سال پیش از خلقت جهان توسط خداوند بوجود آمده‌است.در منابع اهل سنت بر روی شخصیت او به عنوان بانویی پرهیزکار با ایمان تأکید می‌شود. این منابع بخصوص بر دختر پیامبر مسلمانان، زندگی زاهدانه او، و الگوی تقوا تأکید دارند. طبق گفته ورنا کلم منابع اهل سنت همچنین نقل می‌کنند که محمد فاطمه را سرور زنان همه جهانیان خوانده است. در برخی از منابع اشاره شده که او سرور زنان بهشتی (منهای مریم) و در برخی دیگر او سرور زنان همه عوالم است.

 

 

اثر خوشنویسی که در آن نامِ «فاطمه زهرا» نوشته شده‌است.

براي خواندن ادامه مطلب به ادامه مطلب برويد

 



طبقه بندی: بانوفاطمه زهرا(س)در منابع مذهبی، ، | | ادامه مطلب...
برچسب ها: بانوفاطمه زهرا(س)در منابع مذهبی،


ویژگی‌های ظاهری و جسمانی بانوفاطمه زهرا(ُُس)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

ویژگی‌های ظاهری و جسمانی بانوفاطمه زهرا(ُُس)

 

برخلاف خواهرش رقیه که منابع اولیه از زیبایی او سخن گفته‌اند، منابع در مورد ظاهر فاطمه سکوت کرده‌اند جز اینکه گزارش کرده‌اند که مانند محمد گام برمی‌داشته‌است. احادیثی در مورد رنجور و مریض بودن او را نمی‌توان قبول نمود و احتمالاً این احادیث به وضعیت‌هایی موقتی در زندگی فاطمه برمی گردد. اینکه فاطمه پنج بچه باردار شد، دوبار از مدینه به مکه رفت، و کار سخت او در خانه همه براین دلالت دارد که از سلامت در وضع جسمانی خوبی بسرمی‌برده‌است.



طبقه بندی: ویژگی‌های ظاهری و جسمانی بانوفاطمه زهرا(ُُس)، ، |
برچسب ها: ویژگی‌های ظاهری و جسمانی بانوفاطمه زهرا(ُُس)،


نمایی از قبرستان بقیع محل دفن احتمالی بانو فاطمه زهر(س)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396


فاطمه (س) پس از پیامبر(ٌٌص)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

فاطمه (س) پس از پیامبر(ٌٌص)

 

 با وفات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، فاطمه (علیها السلام) غرق در سوگ و ماتم شد. از یک طرف نه تنها پدر او بلکه آخرین فرستاده خداوند و ممتازترین مخلوق او، از میان بندگان به سوی خداوند، بار سفر بسته بود. هم او که در وجود خویش برترین مکارم اخلاقی را جمع نموده و با وصف صاحب خلق عظیم، توسط خداوند ستوده شده بود. هم او که با وفاتش باب وحی تشریعی بسته شد؛ از طرفی دیگر حق وصی او غصب گشته بود. و بدین ترتیب دین از مجرای صحیح خود، در حال انحراف بود. فاطمه (علیها السلام) هیچگاه غم و اندوه خویش را در این زمینه کتمان نمی‌نمود. گاه بر مزار پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) حاضر می‌شد و به سوگواری می‌پرداخت و گاه تربت شهیدان احد و مزار حمزه عموی پیامبر را برمی‌گزید و درد دل خویش را در آنجا بازگو می‌نمود. حتی آن هنگام که زنان مدینه علت غم و اندوه او را جویا شدند، در جواب آنان صراحتاً اعلام نمود که محزون فقدان رسول خدا و مغموم غصب حق وصی اوست.

براي خواندن ادامه مطلب به ادامه مطلب برويد



طبقه بندی: فاطمه (س) پس از پیامبر(ٌٌص)، ، | | ادامه مطلب...
برچسب ها: فاطمه (س) پس از پیامبر(ٌٌص)"ارتحال حضرت فاطمه زهرا(س)"ارتحال پيامبر،


مقام عصمت بانو فاطمه زهرا(س)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

مقام عصمت بانو فاطمه زهرا(س)

 

مقام عصمت

 در بیان عصمت فاطمه (علیها السلام) و مصونیت او نه تنها از گناه و لغزش بلکه از سهو و خطا، استدلال به آیه تطهیر ما را بی‌نیاز می‌کند.ما در این قسمت جهت جلوگیری از طولانی شدن بحث، تنها اشاره می‌نماییم که عصمت فاطمه (علیها السلام) از لحاظ کیفیت و ادله اثبات همانند عصمت سایر ائمه و پیامبر است که در قسمت مربوطه در سایت بحث خواهد شد. 

براي خواندن ادامه مطلب به ادامه مطلب برويد



طبقه بندی: مقام عصمت بانو فاطمه زهرا(س)، ، | | ادامه مطلب...
برچسب ها: مقام عصمت بانو فاطمه زهرا(س)"جايگاه معنوي"عصمت"،


مقام حضرت زهرا (س)و جایگاه علمی ایشان
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

مقام حضرت زهرا (س)و جایگاه علمی ایشان

 

 فاطمه زهرا (علیها السلام) در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او در نزد خداوند و در بین مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای امیر المؤمنین و دارای منزلتی عظیم‌تر از سایر ائمه طاهرین (علیهم السلام) می‌باشد.اگر بخواهیم مقام علمی فاطمه (علیها السلام) را درک کنیم و به گوشه‌ای از آن پی ببریم، شایسته است به گفتار او در خطبه فدکیه بنگریم؛ چه آنجا که استوارترین جملات را در توحید ذات اقدس ربوبی بر زبان جاری می‌کند، یا آن هنگام که معرفت و بینش خود را نسبت به رسول اکرم آشکار می‌سازد و یا در مجالی که در آن خطبه، امامت را شرح مختصری می‌دهد. جای جای این خطبه و احتجاجات این بانوی بزرگوار به قرآن کریم و بیان علت تشریع احکام، خود سندی محکم بر اقیانوس بی‌کران علم اوست که متصل به مجرای وحی است (قسمتی از این خطبه در فراز آخر مقاله خواهد آمد). از دیگر شواهدی که به آن وسیله می‌توان گوشه‌ای از علو مقام فاطمه (علیها السلام)را درک نمود، مراجعه زنان و یا حتی مردان مدینه در مسائل دینی و اعتقادی به آن بزرگوار می‌باشد که در فرازهای گوناگون تاریخ نقل شده است. همچنین استدلالهای عمیق فقهی فاطمه (علیها السلام) در جریان فدک (که مقداری از آن در ادامه ذکر خواهد گردید)، به روشنی بر احاطه فاطمه (علیها السلام) بر سراسر قرآن کریم و شرایع اسلامی دلالت می‌نماید.



طبقه بندی: مقام حضرت زهرا (س)و جایگاه علمی ایشان، ، |
برچسب ها: مقام حضرت زهرا (س)و جایگاه علمی ایشان"جايگاه علمي"علم"،


شهادت بانو فاطمه زهرا(س)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

 

شهادت بانو فاطمه زهرا(س)

سرانجام روز سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری فرا رسید. فاطمه (علیها السلام) آب طلب نموده و بوسیله آن بدن مطهر خویش را شستشو داد و غسل نمود. سپس جامه‌ای نو پوشید و در بستر خوابید و پارچه‌ای سفید به روی خود کشید؛ چیزی نگذشت که دخت پیامبر، بر اثر حوادث ناشی از هجوم به خانه ایشان، دنیا را ترک نموده و به شهادت رسید؛ در حالیکه از عمر مبارکش بنا بر مشهور، 18 سال بیشتر نمی‌گذشت و بنا بر مشهور تنها 95 روز پس از رسول خدا در این دنیا زندگی نمود.

فاطمه (علیها السلام) در حالی از این دنیا سفر نمود که بنا بر گفته معتبرترین کتب در نزد اهل تسنن و همچنین برترین کتب شیعیان، از ابابکر و عمر خشمگین بود و در اواخر عمر هرگز با آنان سخن نگفت؛ و طبیعی است که دیگر حتی تأسف ابی‌بکر در هنگام مرگ از تعرض به خانه فاطمه (علیها السلام) سودی نخواهد بخشید.



طبقه بندی: شهادت بانو فاطمه زهرا(س)، ، |
برچسب ها: شهادت بانو فاطمه زهرا(س)\"شهيد\"شربت شهادت\"شربت عشق،


وصيت بانو فاطمه زهرا(س)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

وصيت بانو فاطمه زهرا(س)

وصیت

 در ایام بیماری، فاطمه (علیها السلام) روزی امام علی (علیه السلام) را فراخواند و آن حضرت را وصی خویش قرار داد و به آن حضرت وصیت نمود که پس از وفاتش، فاطمه (علیها السلام) را شبانه غسل دهد و شبانه کفن نماید و شبانه دفن کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته‌اند، در مراسم تدفین و نماز خواندن بر جنازه او حاضر نباشند.




طبقه بندی: وصيت بانو فاطمه زهرا(س)، ، |
برچسب ها: وصيت بانو فاطمه زهرا(س)"سيم اخر" اتمام حجت،


بیماری بانوفاطمه زهرا(س)و عیادت ازاو
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

بیماری بانوفاطمه زهرا(س)و عیادت ازاو

سرانجام فاطمه بر اثر شدت ضربات و لطماتی که به او بر اثر هجوم به خانه‌اش و وقایع پس از آن وارد گشته بود، بیمار گشت و در بستر بیماری افتاد. گاه به زحمت از بستر برمی‌خاست و کارهای خانه را انجام می‌داد و گاه به سختی و با همراهی اطفال کوچکش، خود را کنار تربت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌رساند و یا کنار مزار حمزه عموی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و دیگر شهدای احد حاضر می‌گشت و غم و اندوه خود را بازگو می‌نمود.

براي خواندن ادامه مطلب به ادامه مطلب برويد



طبقه بندی: بیماری بانوفاطمه زهرا(س)و عیادت ازاو، ، | | ادامه مطلب...
برچسب ها: بیماری بانوفاطمه زهرا(س)و عیادت ازاو،


بانو فاطمه زهرا(س)و فدک
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

بانو فاطمه زهرا(س)و فدک

 

فاطمه (علیها السلام) و فدک

از دیگر ستمهایی که پس از ارتحال پیامبر در حق فاطمه (علیها السلام) روا داشته شد، مسأله فدک بود. فدک قریه‌ای است که تا مدینه حدود 165 کیلومتر فاصله دارد و دارای چشمه جوشان و نخلهای فراوان خرماست و خطه‌ای حاصلخیز می‌باشد. این قریه متعلق به یهودیان بود و آن را بدون هیچ جنگی به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بخشیدند؛ لذا مشمول اصطلاح انفال می‌گردد و بر طبق صریح قرآن، تنها اختصاص به خداوند و پیامبر اسلام دارد. پس از این جریان و با نزول آیه «و ات ذا القربی حقه»، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بر طبق دستور الهی آن را به فاطمه (علیها السلام) بخشید. فاطمه (علیها السلام) و امیر مومنان (علیه السلام) در فدک عاملانی داشتند که در آبادانی آن می‌کوشیدند و پس از برداشت محصول، درآمد آن را برای فاطمه (علیها السلام) می‌فرستادند. فاطمه (علیها السلام) نیز ابتدا حقوق عاملان خویش را می‌پرداخت و سپس مابقی را در میان فقرا تقسیم می‌نمود؛ و این در حالی بود که وضع معیشت آن حضرت و امام علی(علیه السلام) در ساده‌ترین وضع به سر می‌برد. گاه آنان قوت روز خویش را هم در راه خدا انفاق می‌نمودند و در نتیجه گرسنه سر به بالین می‌نهادند. اما در عین حال فقرا را بر خویش مقدم می‌داشتند و در این عمل خویش، تنها خدا را منظور نظر قرار می‌دادند. (چنانچه در آیات آغازین سوره دهر آمده است). پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، ابابکر با منتسب نمودن حدیثی به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با این مضمون که ما انبیا از خویش ارثی باقی نمی‌گذاریم، ادعا نمود آنچه از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) باقی مانده، متعلق به تمامی مسلمین است.

براي خواندن ادامه مطلب به ادامه مطلب برويد



طبقه بندی: بانو فاطمه زهرا(س)و فدک، ، | | ادامه مطلب...
برچسب ها: بانو فاطمه زهرا(س)و فدک"فدك"ظلم"مساله فدك،


سخنان بانو فاطمه زهرا(س)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

سخنان بانو فاطمه زهرا(س)

از فاطمه (علیها السلام) سخنان فراوانی بر جای مانده، که پاره‌ای از آنان مستقیماً از او نقل شده است و به نیکی می‌توان گوشه‌ای از علو مقام و ژرفای علم و معرفت او را در این کلمات دریافت و پاره‌ای دیگر نیز بواسطه او، از وجود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت گشته است که به نوبه خود بیانگر ارتباط نزدیک او با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و عمق درک و فهم فاطمه (علیها السلام)می‌باشد. در این مجال، جهت رعایت اختصار تنها به دو مورد از کلماتی که مستقیماً از فاطمه (علیها السلام) نقل شده اشاره می‌نماییم:

براي خواندن ادامه مطلب بر روي ادامه مطلب كيليك بفرماييد.




طبقه بندی: سخنان بانو فاطمه زهرا(س)، ، | | ادامه مطلب...
برچسب ها: سخنان بانو فاطمه زهرا(س)"سخنان گران بها"سخن"،


سخاوت و ایثار بانو فاطمه زهرا(س)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

سخاوت و ایثار زهرا

مفسرین شیعه و سنی اتفاق دارند که روزی زهرا سلام الله علیها با اطرافیانش روزه بودند. در هنگام افطار فقیری رسید و از آنها چیزی خواست. زهرا، شوهرش، بچه هایش و خادمه اش افطار خود را به آن گدا دادند. زهرا برای افطار روز بعد نانی تهیه کرد. یتیمی آمد، زهرا نان را به یتیم داد در مرتبه سوم نانی تهیه نمود اسیری آمد و افطار خود را به او داد و بالاخره هر سه شب را بدون افطار صبح کرد و آیه شریفه نازل شد «و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا. انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاءا و لا شکوراو اطعام کردند طعامی را که دوست داشتند به مسکین و یتیم و اسیر جز این نیست که این کار را فقط برای خدا می کنیم و از شما جز او سپاسی نمی خواهیم » .



طبقه بندی: سخاوت و ایثار بانو فاطمه زهرا(س)، ، |
برچسب ها: سخاوت و ایثار بانو فاطمه زهرا(س)"بخشش:ازخودگذشتگي"فداكاري،


عبادت بانو فاطمه زهرا(س)
نویسنده : ميلاد بيات
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396

عبادت زهرا

در روایات آمده است که زهرا به قدری روی پا ایستاد و عبادت کرد که پاهای او متورم شد  امام حسن علیه السلام می گوید، مادرم از اول شب تا صبح عبادت می کرد و هرگاه از نماز فارغ می شد، به دیگران دعا می کرد. از او پرسیدم که چرا به ما دعا نکردید؟ فرمود: عزیز من اول دیگران، سپس ما - الجار ثم الدار. - 

تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار با فضیلت است. امام صادق علیه السلام فرموده:«تسبیح جده ام زهرا سلام الله علیها نزد من از هزار رکعت نماز بهتر است » . می گویند: زهرا برای کمک، خادمه ای لازم داشت و گرفتن خادم و خادمه در آن زمان رایج و بلکه لازم بود. چون زهرا سلام الله علیها بر رسول الله وارد شد قبل از آنکه در این مورد چیزی بگوید، پیامبر فرمود: زهرا جان می خواهی چیزی به تو یاد دهم که بهتر از دنیا و آنچه در آن است باشد؟ و تسبیح مشهور را به او یاد داد.زهرا سلام الله علیها با خوشحالی تمام به خانه بازگشت و به امیرالمومنین عرض کرد با دعایی که از پدرم صلوات الله علیه گرفته ام، خیر دنیا نصیب من شده است.



طبقه بندی: عبادت بانو فاطمه زهرا(س)، ، |
برچسب ها: عبادت بانو فاطمه زهرا(س)،


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir













پایگاه جامع عاشورا

زیارت عاشورا
  • کد نمایش افراد آنلاین